logo_header

טיפים לפסח

טיפים לפסח

שמחה רבה שמחה רבה אביב הגיע פסח בא ואתו שלל מנהגים ומצוות אשר עלולים להוציא אותנו מאיזון ולגרום לעלייה במשקל.


מספר טיפים שיעזרו לנו לעבור צעד אחר צעד את החג בשלום.

  • בארוחה ממושכת כדוגמת ארוחת ליל הסדר רצוי לתכנן מראש את מתן התרופות / אינסולין (יש להתייעץ עם רופא).
  • על מנת להקל על ספירת הפחמימות אשר נאכלות בארוחה מומלץ לקחת כמות מוגדרת מראש. לדוגמא: לקחת מצה אחת וממנה לאכול במשך כל הארוחה, במקום לחתוך בכל פעם חתיכה קטנה מערימת המצות שעל השולחן.
  • במצה רגילה אחת יש כ-031 קלוריות השווים ל-2 פרוסות לחם רגילות או ל-4 פרוסות לחם קל = לכ-2 מנות פחמימה, 03 גרם פחמימות. מומלץ לאכול מצה המכילה סיבים או מצה קלה המכילה פחות פחמימות מהמצה הרגילה, ולשלב את אכילתה עם מזון המכיל שומן וחלבון כמו גבינות עד %5 שומן, חומוס דל שומן – המאטים את ספיגת הפחמימה ומונעים עליה חדה ברמת הסוכר.
  • למי שסובל מעצירות מומלץ במיוחד בחג הפסח לשלב ירקות מבושלים וטריים, לשתות לפחות 8 כוסות מים. ולהמעיט כמה שניתן באכילת מצות.
  • מצה עם סובין: 001 קלוריות למצה, 12 גרם פחמימות ו-6.6 גרם סיבים.
    מצה עם שיפון: 101 קלוריות למצה, 42 גרם פחמימות ו-2 גרם סיבים.
    מצה מחיטה מלאה: 501 קלוריות למצה, 52 גרם פחמימות ו-4 גרם סיבים.
    מצות מיני: כל מצה מכילה 74 קלוריות ו-01 גרם פחמימות.
  • מומלץ לבחור בסלטים, במרק ובמנה חלבונית דלת שומן כמו דג, אשר אינם עשירים בפחמימות וישאירו אותנו שבעים.
  • בסוף הארוחה הדשנה מומלץ לצאת להליכה אשר תעזור בהורדת רמת הסוכר. יש לבדוק את רמת סוכר לפני הפעילות הגופנית ואחריה בכדי להימנע מהיפוגליקמיה.

מאכלים אופייניים לפסח

ביצה – בביצה יש כ-08 קלוריות וכ-512 מ"ג כולסטרול (כולו בחלמון). מאכלי פסח עשירים בביצים. על כן, אם יש מתכון שדורש כמה ביצים, אפשר להמיר ביצה אחת בשני חלבונים.
כרפס – במידה והכרפס הוא סלרי או צנון - הערך הקלורי נמוך. במידה והכרפס הוא תפוח אדמה מבושל, שימו לב כי תפוח אדמה במשקל 001 גרם הינו בעל ערך קלורי של כ-08 קלוריות והינו מרכיב בולט במנות עיקריות רבות.
מרור – כשמו הוא ירק מר, בד"כ חסה או שורש חזרת. בעל ערך קלורי נמוך.
חרוסת – חרוסת היא הכוכבת של ליל הסדר וישנם מגוון מתכונים להכנתה. מהחרוסת העיראקית המכילה דבש תמרים ואגוזים טחונים ועד החרוסת הפרסית המכילה פיסטוקים, קשיו, בוטנים, שקדים, תמרים, אגוזים ותפוחי עץ קלופים. כל עדה לפי טעמה, אך שימו לב שכף חרוסת מכילה כ-07-001 קלוריות וכ-01 גרם פחמימות.

מנות עיקריות

מרק צח יכול להיות פתרון מושלם לשומרי המשקל. חם, משביע ודל קלוריות. אך ברגע שאנו מוסיפים לו את המרכיב שהופך אותו למרק של פסח - הקניידלעך (כופתאות) הוא כבר פחות דיאטטי. אין זה אומר שלא צריך ליהנות ממנו, אך להתחשב בכך שכל קניידלעך מכיל כ-08 קלוריות ו-5 גרם פחמימות.
גפילטע פיש - קציצת הדג, בד"כ קרפיון, המעוטרת בגזר מכילה בין 001 -051 קלוריות ו-6 גרם פחמימות.

נשתה לחיים

בליל הסדר מצווה לשתות 4 כוסות יין (או מיץ ענבים), יש לזכור שבכוס יין יבש יש כ-021 קלוריות, בכוס יין מתוק יש כ-261 קלוריות ובמיץ ענבים יש 001 קלוריות לכוס. מומלץ להעדיף שתיית מים ומשקאות דיאט.

קינוח

רוב העוגיות הכשרות לפסח, בעיקר: בוטנים, אגוזים וקוקוס מכילות כמות שומן גבוהה (כ-%05 שומן), הרבה פחמימות וכמעט 001 קלוריות לעוגייה. גם העוגות הם בד"כ לא דיאטטיות. פרוסת עוגת פסח ללא קרם מכילה כ-052 קלוריות. מומלץ לקנח בפרי או כדור גלידת סורבה.

מאמרים נוספים

קיץ לוהט ובטוח למטופלים באינסולין

קיץ לוהט ובטוח למטופלים באינסולין

חם......יותר חם.....לוהט. כולנו רוצים לצאת לחופשה בארץ או בחו"ל, לצאת מהשגרה, "לתפוס ראש" ולמלא מצברים. גם אם אנו רוצים להשאיר את הדאגות במקום אחר ולברוח, אנחנו חייבים להיזהר ולשמור על כללי בטיחות כדי שנוכל לעבור את הקיץ בשלום.

להמשך קריאה
13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ" data-image="https://www.geffenmedical.co.il/uploads/image/article/9bddf9fc718e74c7637550e7d808a705.jpg" data-description="

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

">

13 טיפים מועילים לחזרה לגזרה לפני הקיץ

תקופת האביב הקרבה משרה תחושה של התחדשות בכל תחומי החיים, כמו גם במראה החיצוני שלנו. כתקופת ביניים לפני הקיץ, האביב הוא הזדמנות מצוינת להיפטר מעודפי המשקל שצברנו בחורף ולחזור לגזרה הקודמת שלנו או לאמץ גזרה חדשה ומחוטבת.

להמשך קריאה

"סיר הלחץ" של סדר פסח

בואו נשים את הדברים על "שולחן הסדר". מלבד היותו חג האביב, החירות ופסק זמן ארוך יחסית מהלימודים והעבודה, פסח ככל החגים ואף באופן מיוחד, מהווה מקור למתחים ולחץ. כידוע, מתח נפשי הינו מזיק לבריאות, בין היתר לרמות הסוכר שלנו.

להמשך קריאה